INTERVIEW: MYSTIC PULSE

Již tento pátek navštíví ČR holandský producent Mystic Pulse, kterého si budete moci poslechnout na Mo‘ Fire Festivalu 2018 ve Cvikově. My jsme se s „eMPíčkem“ spojili a položili mu pár základních otázek.

Tak jo, chlape, představ se nám trošičku. Kdo je Mystic Pulse?
Kdo je Mystic Pulse? To je dobrá otázka takhle na začátek. Ze všeho nejvíc jsem hudební producent. Produkuji cokoliv, co spadá pod, jak já tomu říkám, dubwise area. To znamená vše od dubu po jungle. I přes to, že si většina lidí myslí, že skládám hlavně raggajungle nebo ragga drum and bass, není tomu tak. Skládám i spoustu reggae a dubu, akorát jsem nic z toho nestačil vydat. Čas od času působím jako selektor a DJ, ale většinu času trávím ve studiu. A to bude asi tak vše. Je docela těžký se sám popsat, co? 🙂

Mohlo by být, každopádně jsi odpověděl přesně na to, k čemu jsem svojí otázku směřoval, takže díky moc.
Druhá otázka je o tvé hudební cestě. Co tě přivedlo k hudbě a jak se zrodil Mystic Pulse?

Jako malý jsem nevyrůstal v hudebním prostředí. O hudbu jsem se začal víc zajímat, když jsem poprvé viděl DJskou techniku – všechny ty čudlíky a tak. Od té chvíle jsem chtěl vlastnit DJský mixpult, který jsem někdy ve 13ti letech koupil a posléze se zamiloval i do gramofonů. Protože jsem bydlel v malé vesničce a internet nebyl tak běžnou věcí, jako dnes, vídal jsem gramofony jen velice zřídka a nikdy jsem pořádně nevěděl, oč jde. Když jsem byl o něco starší, cca v 15ti, tak jsem si koupil první gramofon a musel jsem vynakládat hodně úsilí, abych se dostal k nějakým deskám, protože na malé vesnici nic takového neprodávají a přes internet to taky nešlo. O nějakou dobu poté jsem se začal zajímat o turntablism – scratching a takové věci a stal jsem se součástí hip hopového projektu.
Dodnes si rád poslechnu pořádný oldschool boom bap.
Takže takhle nějak jsem se k hudbě dostal. Posléze jsem se začal zajímat o skládání vlastních beatů pro tuhle hip hopovou skupinu, ale nebylo pro mě tou dobou úplně jednoduché docílit pěkné zvuku. Prostě jsem nasekal nějaké samply, přidal kick a snare a začal mě docela fascinovat fakt, že občas to znělo dobře a jindy zase dost na houby. Tím se u mě vyvinul zájem o míchání a když jsem dokončil střední školu, rozhodl jsem se studovat zvukové inženýrství. Tou dobou naše crew přestala být aktivní a tak jsem se věnoval hlavně nahrávání a míchání muziky.
Poté, když jsem potřeboval kapelu pro svojí závěrečnou práci, začal jsem spolupracovat s místní reggae kapelou. To, po všech těch nahrávkách a hodinách strávených ve studiu a zkušebních dub verzích, které jsem dělal jen tak pro srandu, vyústilo ve schopnost nahrávat, míchat a produkovat reggae muziku. Tak jsem si řekl:”Mám vizi, kudy bych se chtěl ubírat”, a tak se zrodil Mystic Pulse.
A Mystic Pulse proto, že nikdy přesně nevím, jakou odnož reggae ovlivněné muziky vytvořím.

Takže jsi skončil střední a šel rovnou studovat zvukové inženýrství?
Nejdřív jsem 2 roky pracoval v místním vinyl shopu a všechny peníze, které jsem vydělal, jsem utrácel za vybavení do studia – monitory, zvukovka, atd. A pak jsem nastoupil na bakaláře na SAE.

Hustý! Chceš nám říct trochu víc o SAE? Jedná se o oficiální školu nebo jen nějaký druh placených kurzů?
SAE je mezinárodní institut, kde jsem nastoupil na kurz zvukového inženýrství, které bylo hlavně zaměřeno na nahrávání a míchání, než na produkci jako takovou. Po prvním roce jsem nastoupil na návazné bakaleřské studium, což byla super příležitost. První rok byl hodně praktický a všechno se dělalo na řádných analogových konzolích. Druhý rok byl pak hodně teoretický – děláte spoustu průzkumů a píšete bakalářskou práci.
Zajímavá na mých studiích byla stáž v Galaxy Studios v Belgii. To bylo fakt super.

Jaký byl tvůj první release? Kdy a na jakém labelu byl vydán?
Řekl bych, že první byl na labelu Rasta Vibez a byly na něm skladby jako Live Up nebo Selecta. Poslal jsem je Marcovi, což je majitel labelu, ale jemu se zpočátku moc nelíbily. Tak jsem udělal Herbalist remix, který byl vydán jako 10ti palec, ale jelikož to byl bootleg, byl vydán pod jménem Uknown Artist. Posléze Live Up a Selecta byly vydány taky. Takže vlastně úplně první vydaný release byl 10ti palec Herbalist na labelu Rasta Vibez.

Takže Rasta Vibez není tvůj label? Z nějakýho důvodu jsem si myslel, že je.
Nene, není. Label založil Marco z Triple Vision a já a týpek jménem Pixel jsme na tomhle labelu začali vydávat. Pak se vydaly nějaké tracky od Gunmen. Takže oficiálně to můj label není, ale odvedl jsem pro tenhle label kus práce.
Když mluvíme o labelech – právě teď jeden zakládám. Důvodem je to, že mám cca 25 dub songů, pro které jsem nenašel žádný label, u kterého bych je mohl vydat za pro mě přijetelných podmínek. Nahrál jsem hudbu, udělal videoklip a pomyslel jsem si, že to je vlastně většina práce, co by udělal i label, tak proč rovnou jeden nezaložit.
V tuhle chvíli je všechno hotovo, release se zrovna lisuje a bude vydán 14. září letošního roku.

U jakých dalších labelů jsi upsán?
Totally Dubwise a Jungle Cakes. Některé tracky, které vyšly na Rasta Vibez, se objevily na kompilaci od Fokus Recordings, ale to nebyl oficiální release.

Podle všeho jsi měl možnost pracovat se spoustou zajímavých lidí. Spolupráci s kým sis užil nejvíc?
Hmm, nech mě se zamyslet. Co jsem si fakt užil bylo, když tu byl Fleck. Strašně jsem se těšil, až spolu skočíme do studia a splodíme nějakou muziku. A dost jsem si to užil. Moc jsme nespali, téměř jsme dokončili 2 tracky. Neznám v Rotterdamu moc lidí, s kterými bych si mohl pokecat o muzice, kterou tvořím, takže bylo moc fajn mít ve studiu někoho, kdo se věnuje tomu samému, co já. No, Fleck, je očividně na mnohem vyšší úrovni, ale i tak to bylo super splodit s ním nějakou hudbu.

V tuhle chvíli učíš hudební produkci, je to tak? Na stejné škole, na které jsi studoval?
Nene, je to jiná škola. Bakalářské vzdělání jsem dokončil na SAE a o pár let později jsem začal učit na MPA (Music Production Academy) v Rotterdamu. Pracuji tam jako učitel v průběhu pracovního týdne. Věnuji se ročnímu kurzu hudební produkce, kde svým studentům pomáhám rozvinout aranžmá a další aspekty jejich songů. Pomáhám jim dovést jejich nápady k dokonalosti. Je to celkem fajn mít možnost povídat si o muzice celé dny.

Taky jsem si všiml, že máš projekt vedený pod svým osobním jménem.
Jo, jasný, to je to, čemu se věnuji jako zvukový inženýr. Rád skládám a míchám reggae, ale od té chvíle, co jsem vzdělaný v oboru, mě hodně baví i míchání komerčně znějících songů. Mám rád reggae, ale u něj se používá trochu odlišný přístup. Používáte spoustu echa, reverbů a obecně jde o to, aby song zněl dost prostorně. A mě se právě líbí i moderní přístup k dosažení mixdownu. A to je to, co dělám k vlastní obživě mimo učení – míchám muziku pro rozličné umělce a kapely. To už dělám hodně dlouho a místní lid to ví, ale cítil jsem, že by bylo vhodné to posunout na další level, tak jsem nechal vytvořit webovku, kde budu vystavovat své práce.

Jak vypadá reggae / jungle scéna v Holandsku?
V Holandsku? No, co se týče jungle muziky, tak té tu moc není. Děje se tu pár akcí, ale jak sis možná mohl všimnout, moc bookingů tu nemám. Což je smutný. Ale je to kvůli tomu, že tu není příliš promotérů, kteří by tuhle scénu posouvali kupředu. A když už někdo bookne umělce jako jsem já, tak je to na první hodinu nebo dvě v line upu. Neděje se tu žádná noc, která by se věnovala čistě ragga, drum and bass, jungle muzice. Vyjímečně, hodně vyjímečně. Hodně, hodně, hodně, hodně, hodně vyjímečně.
Velice silná scéna v Holandsku je ta soundsystémová. Myslím tím UK roots steppas dubovou scénu. Posledních pár let se rozvinula docela masivně. Každopádně oni nezvou lidi od junglu. Možná víš, že působím i jako selektor – hraji reggae a dub, což mám hodně rád. Akce se tu dějí téměř každý měsíc a jsou tu velké soundy jako King Shiloh, které scénu hodně posouvají.
Co se týče reggae, je tu každou chvíli nějaký větší večírek. Hlavně kapely.
Takže v Holandsku je spousta reggae, dubu, soundsystémů, ale z nějakýho důvodu se tu neděje moc jungle akcí. Nevím, člověk by si řekl, že Holandsko je pro tuhle hudbu perfektní zemí. Obzvlášť pak Amsterdam.

Moje poslední otázka měla být zaměřená na tvé plány do budoucna, ale to už jsme lehce probrali.
Jop. Label, videoklip. Videoklip jsme nahráli už vloni, o což se postaral můj dobrý kamarád. Těším se na to, video se mi moc líbí. Nebylo to úplně jednoduché. Jakmile bude video vydané, mám naplánované vydání pár dubových skladeb. Mám song s Macka B, který bude vydán. Ten je masivní. Projekt s Fleckem je taky super. Jakmile to dokončíme, obešleme pár labelů a uvidíme, jak se jim to bude líbit. Songy jsou fajn, takže si myslím, že to bude dobrý release. Mám z toho dobrý pocit, což se normálně nestává. To je dobré znamení, si myslím.
A taky – možná sis všiml, že většina mých releasů jsou remixy nebo bootlegy. Takže mým plánem do budoucna je … nebudu říkat s tím přestat, ale všechny projekty, které se teď chystám vydat, budou mojí originální produkcí. Vše napsáno a zprodukováno mou osobou. Žádný sampling, bootleging, remixing. Mám release s Daddy Freddy – Wa Do Dem – to je první vlaštovkou. Projekt s Fleckem – to stejné – originální produkce. To bych chtěl lidem teď ukázat. Že jsem schopný i originální produkce. A pak se možná zase vrátím k remixům, kdo ví.

Komentáře:

Související články: